Rss Feed

Letbanen til lufthavnen

14. maj 2013 by Maja Højgaard

Vi skal have forbundet Vestegnen med Lufthavnen. Der er i dag meget stor forskel på hvor langt der er ud til lufthavnen om man kører med det offentlige eller tager egen bil. Derfor har vi lavet en analyse (se billede) over mulige linier.

20130514-212430.jpg

Der er ingen tvivl om at den sydlige (blå) linie giver flest nye muligheder for borgerne. Den giver en ny station ved Brøndby Stadion, forbinder med Brøndby Strand og giver nye muligheder for virksomheder og ansatte på Avedøre Holme.

Staten har besluttet at nye muligheder for samfundsudvikling ikke må tælle med når vi regner på økonomisk rentabilitet. Så det er ekstra vigtigt at vi folkevalgte politikere holder fanen højt når det kommer til at skabe helt nye muligheder for borgerne for at komme rundt.

Vi har desuden besluttet ikke at se mere på højklasset bussystem (BRT). De internationale erfaringer viser at borgernes tillid aldrig bliver den samme til bus som bane – og vi vil gerne stile efter det som borgerne har lyst at bruge, frem for at den kollektive trafik altid skal være en spareløsning.

Ps. Hvis man gerne vil hjælpe med at skabe opbakning til en letbane til lufthavnen overvejer jeg at lave et event i efteråret “Vi cykler letbanen til lufthavnen” i september. Skriv til maja.hoejgaard@regionh.dk hvis du vil være med til at gøre det til virkelighed


12 kommentarer »

  1. Anders Norgaard siger:

    Hej Maja,

    Lyder spændende. Det kan kun gå for langsomt at få gang i noget letbane.

    Kan du ikke lægge et større billede op. Det er meget småt.

    VH
    Anders

  2. Kenneth Hansen siger:

    Du skriver at der ikke er tvivl om at det er den sydlige løsning som er bedst – det syses jeg også – men i følge reporten fra udvalget, er det den nordlige løsning som er bedst:

    Administrationen vil dog gerne henlede opmærksomheden på, at forslaget til linjeføring i den nordlige
    korridor i screeningen har langt det største antal passagerer pr. hverdagsdøgn, og den har ligeledes den
    største selvfinansieringsgrad med 55 % af drifts- og vedligeholdelsesudgifterne. Endvidere kan
    linjeføringen etapedeles med en 1. etape til Ny Ellebjerg st., som forventes at blive et centralt knudepunkt
    for flere transportformer, herunder en kommende metroforbindelse.

    Hvad bliver det mon???

    • Maja Højgaard siger:

      Det er meget oppe i tiden at bruge de her regnemodeller fremfor politiske visioner. Det er klart at hvis man (som modellen gør) sætter et spor ind hvor der allerede er gode forbindelser, så kan man regne sig frem til et større passagertal og større rentabilitet. Regnemodellerne tager ikke højde for byudvikling som sådan en bane også bidrager til. Den vurderer heller ikke det positive i at skabe noget, hvor der ikke er noget i forvejen. Derfor er den ligeglad med at en forbindelse over Avedøre Holme ville give nogle helt nye grupper mulighed for at bruge letbanen fremfor at sidde i kø på motorvejen eller spildt tid ved at skifte busser, eller skulle hele vejen ind om rådhuspladsen for at komme på arbejde. Der ville komme flere arbejdspladser og rekruteringsområdet for de eksisterende arbejdspladser på Avedøre Holme og i Lufthavnen ville blive væsentligt større.

      De ting betyder meget for hvordan jeg gerne så vi planlagde den kollektive trafik.

  3. Tage Andersen siger:

    Det lyder jo fint med en letbane til lufthavnen, men det er jo fremtidsudsigter og kommer næppe før om 5 til 7 år.
    Der var på et tidspunkt en busforbindelse til lufthavnen fra Brøndby Strand- eller Avedøre station, der blev dog ikke reklameret for forbindelsen og grundet manglende passagerer blev forbindelsen indskrænket først til Tårnby Torv og blev senere nedlagt, lad os få ruten tilbage til lufthavnen indtil en letbane er klar, det er ikke særlig praktisk for en af landets største arbejdetspladser og passagerer til lufthavnen at man skal omkring Københavns Hovedbanegård med en transporttid på ofte over 1 time.

    • Karin Porup siger:

      Hej

      Jeg er MEGET enig!! Og især Tage Andersen kommentar lyder rigtigt tiltalende for mig. Jeg bor tæt ved Avedøre Holme, og min arbejdsplads flytter i 2014 ud til Kastrup Havn. Min transporttid vil blive mere end 3 gange så lang med de nuværende forbindelser.

      • Maja Højgaard siger:

        Jeg er helt enig i at ind til vi har en letbane, så bør vi få kompensation for at Brøndby og Hvidovre ikke har fået deres del af letbanesamarbejdetser endnu iform af en styrket busrute til lufthavnen.

  4. Maja Højgaard siger:

    Undskyld det har taget mig så længe at svare på jeres gode kommentarer. Det er ikke nemt for mig at passe bloggen her så samvittighedsfuldt efter jeg har fået Julius, men jeg værdsætter virkelig at I har tænkt over de sager jeg lægger op.

  5. Karin siger:

    Bemærk, at Skandia er i gang med et byggeprojekt “Scanport” lige ved siden af Den Blå Planet. Der skal være i alt 5000 arbejdspladser.

    P.t. vil jeg ikke tro, at Den Blå Planet er på jagt efter flere besøgende, men når nyhedens interesse har lagt sig, vil en busforbindelse fra Avedøre Holme/Brøndby gøre det betydeligt lettere for Den Blå Planet at få gæster, herunder skoler og institutioner.

    • Maja Højgaard siger:

      Ja – det er en god pointe.

      • Karin siger:

        har du nogle planer for, hvordan man skal komme videre i arbejdet med dette??? “lobbyarbejde” m.v…

        • Maja Højgaard siger:

          Ja altså. Jeg tror jo meget på lokalt engagement og jeg havde en drøm om at arrangere et cykelløb fra Glostrup til lufthavnen som c.a. skulle følge letbaneruten. Det skulle være en stor folkelig begivenhed med de lokale partiforeninger der også ønsker den (jeg ved at ud over vi fra S, så havde Venstre i Brøndby det også i deres valgprogram). Cyklistforbundet har en Brøndby-Hvidovreafdeling og Arbejdernes Landsbanks Glostrup-afdeling var også interesseret dengang. Jeg blev bare gravid med fødsel 3 mdr før valget, så alle den slags “ekstra”-initiativer blev sat på hold. Men jeg drømmer stadig om den cykeltur.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>